___________________________________________________________ |
30-01-1838 Leeuwarder Courant, dingsdag
AMSTERDAM, den 27 Januarij.
De op heden te Zaandam plaats gehad hebbende harddraverij met arresleden, die een waar volks – feest mag genoemd worden, is, niettegenstaande de ontelbare menigte sleden, schaatsenrijders en toeschouwers, voor zoo ver bekend is, geheel zonder ongelukken, en voorzeker tot elks genoegen ten einde geloopen.
Onder de paarden, die naar den prijs liepen, merkte men onderscheidene zeer schoone op, en zij, die prijs en premie wonnen, dragen den roem weg, van dezelve ten volle verdiend te hebben.
De Prijs, bestaande in eene met goud versierde Zweep, is behaald door het paard de Koningin, toebehoorende aan den heer A. van der Hoop alhier, en bereden door den pikeur A. Houtman; en
de Premie, zijnde twee fraai gekleurde Hoofdstellen, door den Piet Hein, behoorende aan den heer Koopmanschap, en bereden door den pikeur Kivit.
Wouter Verschuur, Het paard ‘De Koningin’ van Adriaan van der Hoop wint de harddraverij met de arresleden, gehouden op de Zaan te Zaandam, 27 januari 1838, 1838.
Doek, 78 x 106 cm. Collectie Amsterdams Museum.
Het schilderij komt uit de door Adriaan van der Hoop aan de gemeente Amsterdam gelegateerde kunstverzameling.
___________________________________________________________
“Tien jaar na deze paarden portretten vervaardigde Wouterus Verschuur (1812-’74) een schilderij dat een prestatie van een ander paard van Adriaan van der Hoop uitbeeldt. ‘De Koningin‘ had een in januari 1838 op de bevroren Zaan bij Zaandam gehouden wedstrijd met arrensleeën gewonnen .
De voorstelling toont het moment van binnenkomst.
Zijn hoed lichtend groet de pikeur het publiek aan de rechterzijde, of preciezer eigenlijk: de op het podium staande heer. Deze beantwoordt de groet met hetzelfde gebaar.
De relatie tussen deze twee personen is een belangrijk element binnen de zorgvuldig gecomponeerde voorstelling.
Deze is geconcentreerd op de driehoek die van rechts wordt opgebouwd door de groep toeschouwers, van links via de renbaan, het winnende paard, de pikeur en de balk met trofeeën. Het bovenste punt ervan wordt gevormd door de Nederlandse vlag, die wordt opgehouden door de heer op het podium.
Wat ligt meer voor de hand dan deze figuur als Adriaan van der Hoop te identificeren?
Hij was de eigenaar van paard en slede en de werkgever van de pikeur; hem viel de eigenlijke eer van de overwinning ten deel.”
Bron: Jaarboek 96, Amstelodamum, 2004 | | De schilderijencollectie van Adriaan van der hoop | Auteur Almut Pollmer
___________________________________________________________ |
Uitsnede waarop te zien de gouden zweep en de twee hoofdstellen
De auteur Almut Pollmer heeft het postuur van de “man met hoed” vergeleken met andere schilderijen waarop Adriaan van der Hoop is afgebeeld en kwam tot de conclusie dat er overeenkomsten zijn.
Op het podium is slechts één persoon te zien die een ontbloot hoofd heeft, een vlag vasthoud en ook nog eens met een hoed staat te zwaaien. Dit is geen toeval, dit is Adriaan van der Hoop. Zat links hem gezeten de heer Koopmanschap?
Het was in die tijd gebruikelijk dat de prijzen naar de eigenaren gingen. De pikeurs zullen de paarden in onderhoud gehad hebben en trokken van draverij naar draverij. Zij zullen ook hun eigen paarden meegenomen en verhandeld hebben.
Van Jan Pieter Oepkes de Boer is bekend dat hij per advertentie paarden aanbood.
___________________________________________________________ |
Harddraverij Deelname paarden H.W.J. Torringa, S.M. Visser, A. van der Hoop, J.P. Oepkes de Boer en W.P. van der Meulen