___________________________________________________________ |
25-09-1921 De Nieuwe Courant, zondag
Feestvergadering van het Kon. Instituut van ingenieurs.
Zaterdag in den vroegen ochtend bracht een extratrein, welwillend aangeboden door de Groninger Locaalspoorweg Mij. de leden van het K. I. v. I. naar Zoutkamp.
Daar werden de werken van de G. L. M. bezichtigd.
De nieuwe lijn thans nog niet geheel voltooid, vangt aan op het station Winsum, loopt ten zuiden van Eenrum en Wehe, ten noorden van Leens en- Ulrum naar Zoutkamp.
Daar is gelegenheid voor overlading van spoor in het schip.
De stationsgebouwen en tractie-inrichtingen zijn nog in uitvoering.
De bouwkosten in 1914 geraamd op 1 millioen gulden zullen, ruim drie millioen worden, d. i. ± f 161290 per K.M. een bedrag dat door de bijzondere offervaardigheid van particulieren, de belanghebbende gemeenten, de Provincie met steun van het Rijk is bijeengebracht.
Per extraboot aangeboden door het Waterschap Electra werden de bezoekers over de bergboezem van dit waterschap gebracht naar Lammerburen.
Beneden de samenvloeiing met de Kommerzijlster Rijte is het Reitdiep afgedamd. Aan de Noordzijde is in die dam een schutsluis.
Aan de Zuidzijde staat het boezemgemaal waaronder 5 stroomkokers. Schutsluis en stoomkokers hebben een doorlaat oppervlakte van ruim 120 M2. Het boezemgebied, omvat 94000 H.A. Het gewenschte boezempeil is 0.92 N. A. P. zoodat bij gemiddeld laagwater in de Lauwerzee van 1,27 N. A. P. in gewone tijden voldoende waterlossing plaats heeft door de sluis te Zoutkamp aan ’t einde van het Reitdiep met 120 M2 doorlaat en door de Hunsingosluis (plm. 20 M2).
Wanneer echter tijden van zwaren regenval samen vallen met lang aanhoudende Westenwinden dan liep het boeizempeil veelal tot 1 M. te hoog op.
Voorloopig is het boezemgemaal berekend op den afvoer bij een regenval van 4 ½ m.M. per etmaal. Er is uitbreiding mogelijk tot voor een regenval van 7 ½ m.M, per etmaal.
Boven de 20 M. langs stroomkokers zijn in het pompenlokaal lang 40,5 breed 14,74 M. een, drietal vijzel- of schroefpompen opgesteld vroeger reeds beschreven in dit blad onder den titel van moderne poldergemalen.
Met de uitvoering van het gemaal werd naar men weet een aanvang gemaakt in den zomer van 1918. In het voorjaar van 1920 was het gemaal bedrijfsvaardig en op 5 November van dat jaar werd het officieel door de Koningin in dienst gesteld.
Na bezichtiging van het electrisch gemaal keerde men tegen den middag per boot terug naar Zoutkamp, en van daar per G.L.M naar Groningen waar eenige blijvers zich nog aan een welvoorziene lunch verzamelden en daarna na de noodige dankbetuigingen aan de Regelingscommissie de heeren J. A. Mulock Houwer, P. J. Wijtenhout, J. Kooper, W. K. van Oort, B. S. van Zanten en E. Jacobs het gezelschap zich ontbond om in diverse richtingen zich huiswaarts te begeven. B.
___________________________________________________________ |
Naar Bezoekers Electra