___________________________________________________________ |
Dinsdag 25-08-1931 Nieuwsblad van het Noorden
SPORT. PAARDEN.
De Hippische wedstrijden op 28 Augustus. Iets over het Paard in Oud en Nieuw. Het paard op 28 Augustus.
Bij de viering van Groningen’s ontzet, heeft de Hippische Sport altijd een hoofdrol vervuld, schrijft onze deskundige medewerker.
De keuringen aan de hand behooren wel tot de meest traditioneele keuringen van Nederland.
De hier reeds zoo dikwijls genoemde Schilderij van Otto Eerelman, voorstellende de 28 Augustus-keuringen op de Groote Markt, is een doek, waarop voor altijd zijn vastgelegd historische figuren uit de Groninger Paardenfokkerij.
Groningen als gewest heeft op het gebied van de paardenfokkerij en -sport reeds in oude tijden groote vermaardheid gehad over een groot deel van de wereld. In den tijd, toen het paard nog een groote rol vervulde in het „snelverkeer”, was het paard gevraagd, dat in Groningen en Gelderland gefokt werd; het Groningsche en het Geldersche paard heeft zijn hoef gedrukt in den bodem van vrij wel alle werelddeelen; de paardenfokkerij was toen een belangrijke bron van inkomsten voor den Groningschen boer.
Het paard heeft bovendien op velen een machtige bekoring, uitgeoefend.
Tal van namen, van bekende vaderpaarden, die reeds lang tot de historie behooren, leven nog voort, niet alleen bij den landbouwer-fokker, maar ook bij andere groepen der bevolking, buiten de fokkerij staande.
Namen als Cicero, Olivier, Xerxes, Reclame alsmede de beroemde Tabor, leven nog steeds voort ook bij de velen, die deze grootheden nimmer hebben aanschouwd. leder land en iedere provincie heeft zekere bijzonderheden.
Van Groningen kan dan zeker wel gezegd worden, dat deze provincie in de historie van de paardenfokkerij een bijzondere en belangwekkende plaats inneemt.
Naast Gelderland is er geen streek, waar het paard meer vereerd wordt en waar het zulk een groote rol speelt in de ontspanningen van den mensen en waar meer gesproken wordt over het paard, dan juist in Groningen.
De geschiedenis van het paard is bijzonder rijk. Van hoog tot laag, arm en rijk, allen hebben aan het roemrijk verleden van de Groningsche paardenfokkerij mede gewerkt. Wijlen J. E. Scholten, Alberda van Ekenstein, Eling, Tichelaar, ‘t zijn namen, die nog steeds weerklinken en zullen blijven klinken. Daarnaast weer mannen van ander genre, Casper, Nienhuis, Tiktak, Bertus Vogelzang, die weer op een geheel andere wijze dan eerstgenoemde leiders een rol vervulden. En dan nog in ‘t land der levenden, zij die ook een zoo rijke geschiedenis hebben medegemaakt, Berend Ridder, Dirk, Bolt en Teun Koning. Ridder. En dan wijlen H. J. Schuiling, die duizenden paarden naar alle hoeken der wereld verzond. Jutting en Homan, beiden reeds heengegaan voor altijd, waren de trouwe helpers der groote mannen, die tonnen gouds naar de provincie hebben gebracht. Aan deze namen zouden nog velen toegevoegd kunnen worden. Vooral op het gebied der fokkerij, b.v. D. K. Welt, Post Wiersema, K. v. d. Wal, H. Waalkens, Jurjen Mellema en meerderen.
Dat Groningen als gewest een zoo grooten naam heeft gekregen op ‘t gebied der paardenfokkerij, is niet een gevolg van de goede financiëele resultaten, die dit onderdeel van het bedrijf opbracht, maar zeer zeker een aangeboren talent, omdat kennis en inzicht in de fokkerij wel aangeleerd, maar nimmer geleerd kan worden. Aan de Groninger volksaard is het paard verbonden. Dit bewijst ook wel de groote belangstelling als nergens anders bij de keuringen en draverijen. Vooral Ook de draverijen, welke bewijzen, dat een Groninger in het algemeen, bij voorkeur zijn geneugten zoekt bij het paard.
Het kon dus ook niet anders, of fokkerij en sport moesten een hooge vlucht nemen, een vlucht als nergens anders. En dat velen hun krachten gaven aan deze tak van het bedrijf spreekt wel vanzelf, maar dat slechts weinigen in de fokkerij een naam hebben verworven, bewijst wel, dat de gekozen weg niet gemakkelijk, maar moeilijk was en dat slechts groote liefde en idiëele gevoelens de kracht gaven om door te zetten en uiteindelijk resultaat te bereiken.
Dat de echte fokkers veelal flnanciëele offers op het altaar der fokkerij hebben gebracht en amateurs de vruchten hebben geplukt Is een algemeen bekend feit.
De nieuwe tijd heeft zijn sporen ook gezet In de zijde van het paard, dat nog ging op het oud pad en daarmede met geweld gestuurd werd in de richting van den nieuwen tijd. Zoowel de fokkerij, de sport i.e. de draverij, hebben een andere richting gekozen, en al is de grondslag ook niet gewijzigd, de uitvoering is geheel anders geworden. Dat dit strijd en verzet heeft gegeven is waar, vooral op het gebied van de fokkerij, maar wat de sport betreft, de behoefte aan aanvulling en vervolmaking brachten de vele bepalingen ten aanzien van de draverijen waardoor het oude, gelijk af van start, verviel. Wat de drafsport betreft? Hoe groot is het verschil tusschen vroeger en nu. Vroeger toen onder den man gereden werd door de Sideriussen en Witteveens, toen een Sophie van wijlen den heer Velstra 42 eerste prijzen behaalde, toen de Koning gouden zwepen uitloofde en bij het verrijden daarvan zelf tegenwoordig was. Ja, toen leefde Friesland voor het paard en al is het Friesche paard ook geen- draver meer en reeds lang verdrongen door uitheemsche producten, toch is bij velen de liefhebberij voor de drafsport blijven voortleven. Ook de drafsport heeft haar groote beteekenis in het Noorden niet te danken aan de goede financiëele resultaten, integendeel, was dat het geval, dan zou zij reeds lang niets meer beteekenen, maar zou, met het verdwijnen van den totalisator ten gronde zijn gegaan.
Neen ook hier heeft de groote aanhang gesproken en heeft idealisme en groote liefde van de voormannen, benevens financiëele offers, de drafsport hooggehouden. Maar de draverijen op zich zelf zijn in een ander kleed gestoken, de snelheid is, ten koste van veel, hoog opgevoerd.
De tuigpaardensport is vrijwel denzelfden weg opgegaan. Een betere reglementeering heeft heel wat misstanden doen verdwijnen, maar de eischen van een steeds hoogere actie hebben ook hier de klasse in het gedrang gebracht. Maar hoe de tijden het paard ook tegenwerkten, de belangstelling voor de keuringen en wedstrijden bleef toch onverflauwd, ja, breidde zich steeds uit; het aantal keuringen en draverijen werd steeds grooter. De propaganda, die gemaakt werd voor het paard tegen de steeds verder gaande mechaniseering van de bedrijven bracht, dat ook het paard als rijpaard, steeds meer belangstelling trok.
Dat thans de rijsport bloeit, naast de moderne en veelvuldige verkeersmiddelen, is een vrucht van den nieuwen tijd. De groote uitbreiding van de landelijke rijvereenigingen naast de burger-rijvereenigingen, gaf aan de paardensport een nieuwen weg voor alle mogelijke wedstrijden. Op de Concoursen Hippique kwamen de zonen en dochteren van het platteland naar voren. Deze nieuwe beweging was niet tegen te houden, groeide uit tot een groote organisatie.
De sport van het platteland is geworden de landelijke ruitersport. Zag men vroeger slechts den landjonker te paard, thans is dit algemeen geworden. De rijsport is populair Zij, die niet het voorrecht hebben zelf te kunnen rijden in den zadel, zullen zich moeilijk die populariteit kunnen indenken. Zij, die wel rijden, begrijpen de stugheid van den niet-rijder tegenover deze sport niet.
De Landelijke ruitersport op 28 Aug.
En nu komt de landelijke ruitersport 28 Augustus 1931 een plaats innemen op de Groote Markt. De tuigpaarden behouden ongerept hun plaats, maar naast hen komen de rijpaarden. In de wereld van de paardenfokkerij en -sport, voorzeker een historisch oogenblik, de stampende, vurige brieschende rossen, keurig gericht, bereden door de plattelanders, gemeld aan den Burgemeester van Groningen met een „landelijke ruiters uit Groningen, Friesland en Drenthe, klaar voor inspectie.”
Men heeft in den laatsten tijd de stad dikwijls tegen het platteland uitgespeeld. Een demonstratie, als op 28 Augustus plaats vindt zal er steeds meer toe bijdragen, de band tusschen stad en gewest te versterken. Zoo zullen dan de landelijke ruiters hun entree maken, dank zij de grootsche wijze, waarop de Vereeniging van Volksvermaken, kennende haar roeping in deze nieuwe tijden, dit mogelijk heeft gemaakt. En dat wij, bij deze gelegenheid even hebben stil gestaan bij het ver verleden, de plicht en de dankbaarheid noopt ons, de vele figuren uit de geschiedenis der paardenfokkerij hier te herdenken, omdat zij door die fokkerij verbonden waren aan de Groningsche Keurvereeniging voor Volksvermaken.
Het programma.
Alvorens de landelijke ruiters op de Groote Markt aankomen, dienen zij een afstand van 40 K.M. te hebben afgelegd. In den vroegen ochtend van 28 Augustus des morgens te 6 uur, zullen 11 rijvereenigingen en 17 groepen langs verschillende routes naar Groningen vertrekken.
Onder de deelnemers zijn verschillende amazones. Voor zij vertrekken onderzoekt een veearts alle paarden, neemt de temperaturen op en noteert die zorgvuldig. Op een bepaald punt is een rust voorgeschreven van een half uur. Daar worden weer de paarden door een veearts onderzocht en de temperaturen opgenomen. Dan vertrekt men naar het eindpunt te Groningen, Martinikerkhof. Daar wordt de tijd van aankomst opgenomen, de conditie vastgesteld. Die het snelst den afstand heeft afgelegd en de paarden in de beste conditie heeft, wordt het hoogst geplaatst. Elke groep wordt gevolgd door een controleur, die zorg draagt voor het opnemen van den tijd, die gewacht moet worden voor bruggen en spoorweg-overgangen.
De geheele organisatie, heeft dus een geweldig stuk werk gevraagd. De onderscheidene routes zijn als volgt:
Dokkum: Vertrekt Kruispunt Kollum— Driesum, Kollum, Visvliet, Grijpskerk, Noordhorn, Zuidhom, Groningen. Rust te Noordhom.
Leens: Vertrekt Oost-Leens, Ulrum, Zoutkamp, Grijpskerk, Quatre-Bras. Noordhorn, Zuidhorn, Groningen. Rust te Noordhorn.
Uithuizen: Vertrekt bij Menkema, Usquert, Warffum, Baflo, Eenrum, Hoorn, Mensingeweer, Winsum, Groningen. Rust Mensingeweer.
‘t Zandt: Vertrekt te ‘t Zandt, Schatsborg, Godlinze, Losdorp, Bierurn, Holwierde, Appingedam, Ten Post, Groningen. Rust Ten Post.
Schildwolde: Vertrekt 500 M. ten Zuiden van ‘t Hoogehuis, Schildwolde, rum, Ten Post, Muda, Middelstum, Onderdendam, Groningen. Rust Middelstum. Borgercompagnie: Vertrekt 500 M. ten Westen van de Aardappelmeelfabriek te Borgercompagnie, Zuidlaren, de Punt, Eelde, Peize, Groningen. Rust te Eelde.
Veendam: Vertrekt vijfde laan Wildervank, Veendam, Muntendam, Zuidbroek, Noordbroek, Sappemeer, Hoogezand, Foxhol, Waterhuizen, Haren, Groningen. Rust te Hoogezand.
Bellingwolde: Vertrekt bij de „Heemen” 6 K.M. van Winschoten. Langs trekweg over Zuidbroek, Hoogezand, Groningen. Rust Hoogezand.
Finsterwolde: Vertrekt 900 M. ten Oosten van Oostwold, Scheemda, Noordbroek, Slochteren, Kolham, Scharmer, Ruischerbrug, Groningen. Rust Kolham.
Nieuw Buinen: Vertrekt Drouwenerveen, Gasselternijeveen, Gasselte, Gieten, Zuidlaren, de Punt, Groningen. Rust Zuidlaren.
Stadskanaal: Vertrekt Boerveensche mond, Bareveld, Annerveenschekanaal, Annen, Zuidlaren, Noordlaren, Onnen, Baren, Esserveld, Groningen. Rust Zuidlaren.
In totaal nemen 68 ruiters aan een Sterrit deel en rijden in groepen van vier.
Na aankomst stellen de ruiters en amazones zich op voor de parade, die na de keuring van de tuigpaarden op de Groote Markt wordt gehouden.
De volgorde van de opstelling is naar de behaalde prijzen. De eerste prijswinners van den Sterrit gaan voorop. De linten, die den behaalden prijs aangeven, worden bevestigd aan de Standaarden. Na een slangen volte op de Groote Markt, worden de deelnemers in linie opgesteld. De leider van de parade de heer T. H. Barlagen, meldt zich daarop aan den Burgemeester van Groningen, die de rijvereenigingen inspecteert. Na de inspectie defileeren de vereenigingen voor den Burgemeester en het Bestuur van de Vereeniging voor Volksvermaken.
Des namiddags heeft de opmarsen van alle Landelijke rijvereenigingen plaats in het Stadspark en de estafette-rit, die verleden jaar zooveel belangstelling trok. De gebeurtenissen op de Groote Markt op Vrijdag a.s. zullen dus belangrijk worden. De parade en het défilé zullen een machtig schouwspel geven en demonstreeren de kracht van het platteland.
De 28 Augustus-draverijen.
De handicap voor de 28 Augustus-draverijen luidt: 1. Ursela V 700 M., 2. Snellooper 700 M., 3 Snel 700 M., 4. Sylvia 700 M., 5. A Renate 720 M., 6. Piet Hein 720 M.. 7. Urania O 720 M., 8. Troubadour 720 M., 9. Peter Stanley K 740 M., 10. Athleta A 740 M., 11. Prinses Duluth 750 M.. 12. Qurville 750 M., 13. Pretty Folly 750 M., 14. Hollandia 750 M.. 15. Qui Vive 750 M, 16. Roelina 750 M., 17. Chilene 760 M., 18. Nedda 760 M., 19. Ster 760 M., 20. Louise B 760 M., 21. Hildegard I 760 M., 22. Erster Wolversomer 760 M., 23. Baron Sylvester 760 M., 24. Forscherin 760 M.. 25. Prinses Bertha 760 M.. 26. Peter Harvester 760 M„ 27. Cotta 760 M. 28. Fiametta 760 M., 29. Navarra 760 M., 30. Koh-I-Noor 760 M., 31. Brage 760 M.. 32. Infanterist 760 M., 33. Minette 760 M., 34. Meleese 770 M., 35. Queen G 770 M., 36. Nicky Henry 780 M., 37. Rolls Royd 780 M., 38. Remulus 780 M.. 39. Rentinus 780 M., 40. Quicksilver H N 790 M., 41. Ago Kan 790 M., 42. Don Juan 790 M., 43. Gretchen H 790 M., 44. Fatima 790 M., 45. Harvest Girnl 790 M.
___________________________________________________________ |